Seks råd til, hvordan du kommer stressen i forkøbet

Det er ved at være den tid på året. Eksamensangst og specialekuller ulmer i kroppene på studerende landet over. Men hvordan skal du sørge for at komme stressen i forkøbet? Det giver Bo Netterstrøm, seniorforsker og dr.med., seks gode råd til.

Af Emil Riscaldini
Udgivet 02/11/18 08:00

       

1. Strukturér din tid

Forsøg at planlæg og strukturér din tid, sådan at det ikke bliver et stort miskmask, hvor man farer fra Herodes til Pilatus. Tag det vigtigste først og overvej, om noget kan udskydes.


Man vil det hele, og det kan altså være lidt svært at nå, så man bliver nødt til at prioritere, hvad det er, der er vigtigst i ens liv og så lade resten ligge. Eventuelt kan man lave et skema over de ting, man skal nå. Jeg plejer at sige, at hvis man kan lave nogle af sine gøremål til rutiner, som man ikke behøver at tænke dybere over, så har man vundet meget allerede.

 

2. Begræns dit forbrug af sociale medier

Mange unge har et behov for hele tiden at skulle spejle sig i andre på de sociale medier, i stedet for at være sig selv og sine nærmeste nok. Det er en tidsrøver ud over alle grænser, og den tid går jo fra noget andet.

 

3. Prioritér din nattesøvn

Få dig en ordentlig nattesøvn. Træthed i sig selv stresser jo også. Så får du ikke sovet nok, så bliver du mere stresset, fordi du ikke føler, at du har det overskud, som du plejer at have.

 

4. Brug dit netværk

Alt terapeutisk virksomhed, som man bruger til at bekæmpe stress, handler om at tale med et andet menneske om de forventninger, man har til sig selv. Og om de nu overhovedet er realistiske. Så brug dit personlige netværk til det. Og giv dig tid til det.


Jeg har ofte set folk sidde og spise frokost foran computeren i stedet for at tale med deres studiefæller om noget helt andet, end det, man er i gang med på studiet. Det er ærgerligt, for det er faktisk guld værd. Man skal jo også have det sjovt engang imellem.

 

5. Hold din fysiske form ved lige

Al forskning peger på, at det at holde sig i nogenlunde god fysisk form, har en positiv effekt på hjernen, som faktisk får den til at fungere bedre. Så regelmæssig motion af den ene eller anden slags, det er faktisk vigtigt.

 

6. Spis regelmæssigt

Der florerer en masse myter om, at man kan spise sig til at undgå stress. Det passer ikke. Det man kan gøre er at undgå ’det hurtige’ sukker. Vi kender alle det, at man har travlt, og så spiser man et eller andet hurtigt fordi, at man føler, at det giver en energi. Det får insulinen i kroppen til at sige ’hov, der fik jeg for meget sukker’. Så bliver blodsukkeret lavt og det stresser.


Så lad være med at springe måltider over, fordi du føler, at du ikke har tid. Spis regelmæssige og nærende måltider.

 

Om Bo Netterstrøm

- Uddannet speciallæge i arbejdsmedicin/samfundsmedicin

- Forfatter til flere bøger om stress og forebyggelse af stress

Lasses år med stress

Kage eller salat: Hvad køber de studerende i kantinen?

Hver fjerde studerende på videregående uddannelser falder fra: SDU mener, de kan løse problemet

Video: Hvor langt skal en universitetsstuderende gå?

»Det nytter ikke noget, at vi serverer suppe, steg og is til 20-årige«

»Det er meget nemmere for mig at træne på universitetet, når jeg alligevel er der«

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 01/11/20.

Historien består af 2.844 tegn. Historien blev sidst gemt den 02/11/18 08:00.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Emil Riscaldini

BLADBEDEN   //  Bladet   //  DØGNDRIFT   //  FUTURA   //  GESUNDHEIT   //  KulturO   //  Overblikket   //  Sportens Frivillige   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.