Voxpop: Teknologi i hverdagen for en receptionist, ergoterapeut og parkeringsvagt

På FUTURA kaster vi et blik på teknologiens fordele og udfordringer. Derfor kan du her læse, hvad tre odenseaner svarede, da vi stillede dem spørgsmålet om, hvordan de mærker teknologien i deres daglige arbejde

Af Rikke Simone Jørgensen
Udgivet 02/11/18 10:50

       

Christian, 56 år


Hvad arbejder du med?

Jeg arbejder på et hotel i receptionen.

Hvordan kan du mærke teknologien der?


Der kan jeg mærke, at teknologien er i udvikling. Både i forhold til salgskanaler, bookingkanaler og IT-systemer. Når man er så gammel, som jeg er, så har man oplevet dengang det hele foregik gennem telefonen, og blev skrevet ned på papir med blyant. Nu foregår meget online. Gæsten sidder selv og booker, hvis systemerne ellers arbejder sammen. Det samme med anmeldelser online. Man bliver meget synligt vurderet. Det er lynhurtigt ude, hvis man har lavet noget godt, men også hvis man har lavet noget skidt.

Hvad tænker du om udviklingen?

Jeg synes, at der er rigtig meget positivt i udviklingen. Der hvor jeg synes, at det er useriøst eller negativt er, hvis man er mavesur. Altså hvordan en mavesur person, som egentlig ikke kender mig - det kunne også være en anden - sviner folk til, selvom de egentlig ikke ved, hvad vi står for.

Det næste, som også er rigtig kedeligt, er, at der er rigtig mange, som bruger de her medier til at vurdere. Der er det mit ønske, at folk selv vurderer. At de selv går ud. Mød personen, mød stedet, find ud af, hvad er det her for noget. Det andet synes jeg, er den skidte verden. Og jeg synes at menneskeheden taber på det. Det smarte er, hvor hurtigt man kan overskue hvor man skal bo, hvis man for eksempel skal til Nepal, og hvilke muligheder der er. Det er da meget positivt.

 

Charlotte, 51 år

Hvad arbejder du med? 


Jeg arbejder med rehabilitering. Jeg er ergoterapeut og arbejder i socialpsykiatrien, så jeg er bostøtte for psykisk syge.

Hvordan kan du mærke, at teknologien spiller en større rolle i dit arbejdsliv?

Den spiller en større rolle, fordi der på den ene side er større krav til os i forhold til at lære nye teknologiske ting hele tiden. Både i forhold til at kunne sætte borgeren ind i det, og hjælpe borgeren med det. Der er en forventning om, at det kan vi lære dem. Så på det område kan jeg mærke teknologien, men det kan jeg også i mit arbejdsliv på kontoret. Der er højere og flere krav i forhold til at kende teknologien. Får vi et nyt dokumentationssystem, så skal du bruge tid på at sætte dig ind i det, men du får ikke tiden til det. Du har stadig de samme borgerbesøg. På den måde bliver der presset mere ind, når der kommer nye teknologiske tiltag eller nye dokumentationssystemer.

Får I ikke et kursus i de nye systemer?

Jo det gør vi. Vi får en til to dage, hvor vi er afsted og bliver guidet igennem det, og hvor vi kan stille spørgsmål. Men du ved lige så godt som jeg, at når man så sidder med det igen i hverdagen og skal arbejde med det, så er det ikke lige altid, at det fungerer. Og hvor er det lige, at man skriver det henne? Og hvis man nu har lavet en fejl, så skal du have fat i en administrator og have det slettet, fordi du måske har skrevet forkert data et eller andet sted. Så jeg synes, at der går meget tid med dét, udover kerneydelserne.

Tager det tiden fra borgerne? 


Ja, men samtidig kan jeg godt se, at det er smart, og at det er godt. Det meste af det i hvert fald. Men de fleste af os har det sådan, at det tager tid fra det, vi i virkeligheden rigtig gerne vil lave: at være sammen med borgerne. 
 


Hvad tænker du om udviklingen?


Jeg synes, at det går for stærkt. Jeg synes, at man skulle give noget mere tid til at implementere de enkelte dele, og give os noget ro indimellem. Det tror jeg, at mange i Ældre- og Handicapforvaltningen i Odense ville sige.

 

Jens Erik, 48 år

Hvor lang tid har du været parkeringsvagt?

Det har jeg været siden marts måned. Så jeg er vant til, at arbejdet foregår på telefonen. Jeg har ikke prøvet andet.

Hvad synes du om det?

Det er da nemmere. Når systemet ryger ned, så har jeg et stykke papir, jeg skal bruge, og to regnskaber, jeg skal lave. Jeg skal lave et, så jeg kan få løn for de timer jeg arbejder. Og jeg skal lave et for de parkeringsbøder, jeg skriver ud.

Er du tilfreds med, at teknologien er en del af din hverdag? 


Det gør det meget nemmere i hvert fald. For jeg ville have dobbeltarbejde ved, hvis jeg først skulle skrive det på et stykke papir, og så bagefter skulle hen og fører det over til et andet stykke papir. Det her (telefonen, red.) kører bare automatisk. 
 


Er systemet I bruger velfungerende?

Nogle gange kan det godt gå ned, men så får vi det op at køre igen, og så er den hjemme.

11 spørgsmål til professoren – Peter Lauritsen, overvågning

NYHEDSBREV: Kære Tech-fans

PODCAST: Bag facaden med Futura - Deep Learning

Kan du klare dig i fremtidens arbejdsmarked?

Futura undersøger: Deep Learning

PODCAST: Bag facaden med Futura - Skal vi skide på klimaet?

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 01/11/20.

Historien består af 4.686 tegn. Historien blev sidst gemt den 02/11/18 10:50.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Rikke Simone Jørgensen

BLADBEDEN   //  Bladet   //  DØGNDRIFT   //  FUTURA   //  GESUNDHEIT   //  KulturO   //  Overblikket   //  Sportens Frivillige   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.