Vi glemmer klimaet, når vi køber tøj

Klima- og miljøhensyn står ikke øverst på prioriteringslisten, når vi køber tøj. Det er der forskellige forklaringer på. Tøjproduktionen er på mange måder skadelig for vores klima og miljø, og det er derfor nødvendigt, at vi begynder at shoppe mere bæredygtigt. Men hvordan gør man det? To eksperter guider

Af Nanna Hastrup Clemmensen
Udgivet 02/11/18 12:04 og senest opdateret 02/11/18 12:05

       

Kvalitet. Pris. Noget komfortabelt.

På gågaden i Odense er der mange forskellige svar på spørgsmålet om, hvad der er vigtigst, når folk køber tøj. Kun få forbrugere vægter klima og miljøhensyn højest, når de shopper.

- Det er stadig begrænset til et meget lille og meget bevidst segment, fortæller Frederik Larsen, der har forsket i genbrugsøkonomi på CBS. - Vi går mere op i, hvad vi putter i kroppen, end hvad vi putter på kroppen, fortsætter han.

Det er efterhånden blevet populært at skære ned på kødet, spare på strømmen og på andre måder ændre vaner i klimaets navn, men når det kommer til tøjforbruget, går det lidt langsommere med den grønne omstilling.

Det bekræfter Mathias, som kommer ud af en skobutik på gågaden sammen med to venner:
- Det er ikke så meget, der bliver vist med det. Der er ikke store skilte med det, ligesom når man er ude og handle.

Svært at forholde sig til
Manglende oplysning er ikke den eneste forklaring på, hvorfor det er sværere for forbrugerne at koble deres tøjforbrug til klimaforandringer og miljøhensyn.

- Der er generelt meget lav bevidsthed, når det kommer til den impact, som tøjbranchen har, forklarer Frederik Larsen.

Tøjproduktionen foregår langt fra vores hverdag, hvilket gør det sværere at forholde sig til konsekvenserne. Samtidig lancerer de store modehuse nye kollektioner op mod 20 gange om året, hvilket gør, at vi konstant fristes til at købe nyt for at følge med moden.

- Det er rigtig svært med tøj, fordi der er så meget identitet forbundet med det, fortæller Anja Charlotte Gylling, miljøkonsulent hos Planmiljø. Hun fortsætter:

- Og det er svært at gennemskue, hvad der er bæredygtigt, miljørigtigt og klimarigtigt. Men der er tegn på fremskridt i forbrugernes bevidsthed, når det kommer til tøjet, mener hun.

- Vi er måske bare først nået hertil nu.

Det er Stine i hvert fald, fortæller hun, da vi stopper hende ude foran Magasin:
- Jeg begynder at blive mere bevidst om det nu, men det er ikke noget jeg har tænkt over tidligere.

Produktion af tøj er skadelig på en lang række måder, som kan være svære at finde hoved og hale i. Er det bedre for klimaet at købe en økologisk t-shirt? Skal man gå efter bomuld eller polyester, og hvad betyder det miljømærke egentlig? Der er dog en rimelig simpel løsning man kan gribe til, hvis man vil tage hensyn til miljø og klima.

LÆS OGSÅ: Sådan påvirker dit tøjforbrug klima og miljø

Køb mindre
Anja Charlotte Gylling forstår godt, hvis forbrugerne har svært ved at gennemskue, hvad der er det rigtige at gøre. Men der er en praktisk nem løsning. Det bedste, man kan gøre, er nemlig, ifølge hende, at købe mindre (nyt) tøj:

- Det er sindssygt svært, men hovedbudskabet er: Genbrug dit tøj og køb genbrug. Minimér ressourceforbruget. Køb kvalitet, hvis du køber nyt. Sørg for, at tøjet får et så langt liv som muligt.

Både Stine og Mathias fra gågaden i Odense giver udtryk for, at de godt kunne finde på at skære ned på deres tøjforbrug af hensyn til klimaet. Og ifølge Frederik Larsen er der da også tegn på, at danskerne begynder at købe mindre nyt tøj og mere brugt:

- Der er en tendens til, overordnet set, at der er et fald i danske forbrugeres tøjkøb. Der er en klar fornemmelse af, at vi køber mere brugt og mindre nyt. Han tror dog ikke, at de fleste af dem, der køber mindre, gør det alene af klima og miljøhensyn.

Der er også andre råd for, hvad man som forbruger kan gøre, hvis man har et stort behov for nyt tøj, men gerne vil tage hensyn til bæredygtighed.

- Der er f.eks. forskellige virksomheder, der tilbyder at man kan leje tøj eller bytte tøj. Kig på nogle alternativer i forhold til at gå ned og købe en t-shirt til 30 kr i H&M, siger Anja Charlotte Gylling.

LÆS OGSÅ: Byt amok - giv dit tøj nyt liv

Giv tøjet et længere liv
Et andet problem er, at der sker et alt for stort ressourcespild, når det kommer til tøj. Flere store modehuse er f.eks. blevet taget i at brænde tøj af, de ikke kunne få solgt for at holde priserne oppe. Men tøjspildet sker også hjemme i garderoberne. Folk køber simpelthen for meget, de ikke bruger, og efter nogle år ender de ofte med at smide det ud.

Men ifølge Anja Charlotte Gylling, er det sidste man skal gøre, at smide tøjet i skraldespanden:

- Vi forestiller os, at tøjet ikke kan have værdi for nogen andre, men det kan sagtens have en værdi på det internationale marked, forklarer hun. Derfor opfordrer hun folk til at aflevere tøjet til genbrug.

Kig efter mærkerne
Et sidste råd er at gå efter øko- eller miljømærker, når man køber tøj.

Kun én af de ni, som Bladbeden snakkede med på gågaden i Odense, gav udtryk for, at de kiggede efter miljø- og økomærker. Det kan også være en jungle, at finde rundt i de mange mærker: Nogle omhandler brugen af kemikalier, andre arbejdsforhold eller dyrkningsmetoder.

Vi forstår godt, hvis I er forvirrede, men man går ikke helt galt i byen med økologi, mener Anja Charlotte Gylling.

- Man kan spare både miljø og klima for en del ved at gå efter det økologiske, så det er helt klart en anbefaling.

Vil du vide mere, kan du på Grøn Forskel læse om 7 mærker, der er værd at kigge efter, når du shopper: her

Kommentar: Kan vi redde klimaet og have bøf i munden?

Fra containerskræl til butik med miljøsucces

5 lande med insekter på menuen

Guide: Sortér dit affald

Rød, gul eller grøn? Forslag om nyt mærke til fødevarer kan gøre os mere klimavenlige

5 lækre vegetariske opskrifter: Få inspiration til din kødfri dag

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 01/11/20.

Historien består af 5.474 tegn. Historien blev sidst gemt den 02/11/18 12:05.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Nanna Hastrup Clemmensen

Bladet   //  DØGNDRIFT   //  Overblikket   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.