Q&A med en af Instagrams feministiske memekrigere

Netizen har mødt Sofie Riise Nors, der poster feministiske memes på Instagram, til en snak om online aktivisme

Af Nanna Hastrup Clemmensen
Udgivet 12/04/19 08:26

       

Sofie Riise Nors står bag instagramprofilen @waginapineapple, der i skrivende stund har 5.574 følgere. Hun er uddannet kommunikationsdesigner og arbejder til daglig med illustration. På waginapineapples instagram poster hun hjemmelavede feministiske memes. Netizen har mødt hende til en snak om, hvordan hun udøver feministisk aktivisme på Instagram.

Hvordan bruger du sociale medier i din feministiske praksis?

Jeg bruger primært Instagram til at udgive mine feministiske memes. Intagram er et svært medie at begå sig på, fordi hele verden er dine potentielle abonnenter, og hver kanal er sin egen forlægger. Jeg har i lang tid brugt hashtags til at nå ud til nye følgere, men det mest effektive er ubestridt regelmæssigt at lave skarpt content, som folk deler på deres stories, tagger deres venner i osv.

Hvilke potentialer ser du i Instagram som platform for feministisk aktivisme?

Instagram er nice, fordi mediet ligger op til, at man skal dele hinandens content med sine egne følgere. På den måde er det nemt at bakke op om andre feministiske aktivister og kunstnere. Det er nemt at udgive sig selv og skaber en stemme for sig selv. 

Jeg ved ikke, om jeg fremadrettet ser et andet eller større feministisk potentiale i Instagram, end hvad det er nu - især fordi der er så meget misogyn (kvindefjendsk, red.) censur af feministiske aktivister. @exotic.cancer på Instagram, blev f.eks. for nyligt deaktiveret uden varsel. Administratoren på siden er sexworker og laver kunst om magtudøvelse og dominans som sexarbejder. Instagram er IKKE queer eller sexworker venlig. Mediet er jo bare endnu et fascistisk produkt af det patriarkat, vi lever i, men man bliver nødt til at tilpasse sig og udnytte de muligheder, der er. Det er umuligt at være politisk, når man skal vælge medie, og Instagram er utvivlsomt det stærkeste medie for feministisk aktivisme. Om 5 år bruger alle danskere garanteret Twitter, og så er det dér, det sker, hvad angår feministisk aktivisme. Men som visuel kunstner er det selvfølgelig oplagt for mig at bruge et medie, som er beregnet til at dele visuelt materiale.

Oplever du at den form for aktivisme, du udøver på sociale medier, skaber konkrete forandringer i virkeligheden?

For mig handler det i lige så høj grad om at normalisere nogle holdninger, som indtil nu har været forsøgt silenced. Altså det handler virkelig bare om, at skabe et bredt community, hvor man ikke er bange for at rette kritikken mod magthaverne. SoMe er blevet grobund for så mange græsrodsbevægelser, og jeg tror, at den stigende synlighed af feminister på SoMe, er med til at opfordre feministisk oprustning IRL (i virkeligheden red.). Så kan Waginapineapple være et safe space, som man kan spejle sig i, og man bliver bekræftet i, at man ikke sidder alene med vrede og frustration. Jo flere gange man støder på feminisme, jo hurtigere bliver ordet og ideologien en selvfølge. It's all one big movement ❤️

Når du ud over dine følgere, eller bliver budskaberne i et ’lukket rum’ af folk der allerede er enige med dig? 

For nyligt var der en gymnasielærer, der fandt mig på IG og bookede mig til to foredrag om feminisme. Det var ret nice. På den måde fungerer Waginapineapple som et slags "blåstempel" for at være feminist - eller som en slags portfolio. 

Og hvis mine følgere deler mit content, ser deres følgere det også. Det er ringe i vandet.

Feminismen er rykket ud på Instagram. Det kunne Netizen berette om tidligere i dag. 

Hvad har været den største udfordring ved at være online aktivist?

At være aktiv. At være relevant. At have fingeren på pulsen. SoMe er et fuldtidsjob. Jeg skal jo have inspiration til nye memes. Og det kommer som regel af vrede over et eller andet. Jeg tror, at de fleste feminister, der også formidler feminisme, bruger meget energi på at gå rundt med en klump af frustration i maven. Fordi man arbejder med noget, der er fucking personligt og fucking svært at rokke på. Og man får så meget hate, fra voksne mennesker. Men det værste er næsten de unge på 12-16 år, som respekterer én SÅ lidt. De lærer gennem Anders Hemmingsen og Morfarfortæller (populære mandlige instagrammere, red.), at det er fedt at hade feminister, og at de gerne må forsøge at silence os (lukke munden på os, red.). 

Hvis man kigger isoleret på Danmark, så er de store humorkonger/influencers, som Morfarfortæller og Anders Hemmingsen bare et KÆMPE problem. For de reproducerer hverdagssexisme, hverdagshomofobi, transfobi, racisme, ableisme (diskrimination mod folk med handicap) osv. De reproducerer og reproducerer ned i en lind strøm af hvidt heteropatriarki, hvor man må grine og pege fingre af alle, der ikke er lige så privilegerede som dem. Og de avler ikke kun små sexistiske drenge, de avler jo også piger ind i den samme internaliserede misogyni (kvindehad, red.). Influencers som dem er decideret undergravende for dannelsen af unge på nettet. 

Hvad har været den mest positive overraskelse?

Det mest positive er nok de mennesker, som kontakter mig, for at takke mig for det jeg laver. Det er klart det fedeste - at føle at man giver noget. 

Fotos: Sofie Riise Nors

For at se flere af Sofie Riise Nors flotte og sjove illustrationer, kan du følge hende på instagram @waginapineapple, eller tjekke hendes hjemmeside http://www.sofienors.dk/ 

Den nye generation af feminister poster alt fra menstruationsblod til hjemmelavede memes på Instagram

Video: InstaWalk med odenseansk arkitektur

Denne historie er forventelig tilgængelig på medietorvet.dk frem til den 11/04/21.

Historien består af 5.440 tegn. Historien blev sidst gemt den 12/04/19 08:26.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til historien, skal du kontakte: Nanna Hastrup Clemmensen

Bladet   //  DØGNDRIFT   //  Overblikket   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres. Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg eller Center for Journalistik.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik. Syddansk Universitet stiller platformen medietorvet.dk til rådighed for de journaliststuderende, men Syddansk Universitet påtager sig ikke ansvaret for indholdet på medietorvet.dk. Ansvaret for indholdet ligger alene hos den eller de studerende som har produceret og offentliggjort indholdet.

Indhold slettes skjules to år efter oprindelig udgivelse og slettes fem år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk sætter ingen cookies og gemmer ikke din ip-adresse, hvis du er almindelige besøgende. Hvis du er studerende og bidragsyder til medietorvet.dk, så sætter medietorvet.dk tre cookies (admin + author_id + twofactorid) når du logger ind, så systemet kan genkende dig som bruger. Dertil har medietorvet.dk registreret navn og e-mail adresse på alle bidragsydere. Af sikkerhedsmæssige årsager gemmer medietorvet.dk bidragsyderens ip-adresse, når bidragsyderen gemmer eller opretter en artikel. Det er muligt for bidragsyderne at anvende værktøjer fra tredjepart. Alle disse værktøjer skal dog aktiveres af den besøgende, før de hentes i browseren. Hvis du er tvivl om databeskyttelsen er du velkommen til at kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.