Vinyl vinder nye venner

Det gamle medie, som mange troede var dødt, har fået fornyet succes blandt især unge

Af Alexander Sjöberg, Bjørn Vilshammer, 31/03/16 18:49

       

Siden 2014 er der sket en eksplosiv vækst i salget af vinyl på 62,5 procent. Det svarer til en samlet omsætning på 12,4 millioner kroner på landsplan. Sådan lyder den seneste rapport fra den danske musikindustris brancheorganisation, IFPI.

Hos pladeforhandleren Moby Disc i Odense kan de mærke den stigende interesse for vinylen – især blandt de unge købere.

"Det er helt klart en rigtig positiv udvikling at også de unge mennesker har lyst til at købe vinyl," siger Per Ellegaard Pedersen, der ejer Moby Disc.

Læs også: 100 flygtninge har fået praktikplads i Odense

Per Ellegaard Pedersen fortæller, at Moby Disc i Odense sælger mange vinylplader. Butikken drejede ellers nøglen om i marts måned sidste år. På baggrund af utallige opfordringer og efterspørgsler efter den gode musik genåbnede butikken dog hurtigt igen i efteråret. Til stor glæde for folk i Odense med abstinenser efter vinyl.

Ny målgruppe har opdaget skiverne
Især blandt de unge købere er der sket en stigning af salget i Odense. Den tendens kan indehaver af Moby Dick i Odense klart genkende.

 "Der kommer rigtig mange unge mennesker forbi, og faktisk også mange piger. Så har de lige været hjemme i mor og fars samling, hvor de har fundet en samling plader. Det er helt klart en rigtig positiv udvikling, at også de unge mennesker har lyst til at købe vinyl," siger Per Ellegaard Pedersen.

Der er noget særligt ved vinyl
Der er flere årsager til at vinylen genopstår. Æstetikken, den særegne lyd og historien som kun en vinyl kan fortælle.

"Pladen spiller med en meget høj kvalitet og har en rigtig behagelig lyd. Det er også derfor pladen ikke er død. Ellers ville den jo være blevet slået omkuld for mange år siden, hvis CD’en havde været så meget bedre," mener Per Ellegaard Pedersen.

Streaming af musik er dog den klart mest populære måde at høre sin yndlingsmusik på i Danmark. I 2015 udgjorde det digitale musikforbrug nemlig hele 83,4 % af den samlede omsætning.

Gå til forsiden

(Alle fotos i artiklen: Alexander Sjöberg.)

DØGNET: Tak for et mangfoldigt døgn

Det skal du lave i weekenden

Kan næstekærlighed overleve i velfærdsstaten?

Unge gospelgale korsangere finder fællesskab i kirken

APRILSNAR: Flertal i Odense Byråd: H. C. Andersens Hus skal rives ned

Unge gospelgale korsangere finder fællesskab i kirken


Døgnet   //  Fakta 2fem   //  MOMENTUM   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres.

Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik.

Indhold slettes automatisk to år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk anvender Google Analytics til statistik. Hvis du installerer et plugin i din browser, bliver du undtaget fra dataindsamling.