Kan du heller ikke sove?

Hver fjerde unge dansker sover for lidt. Er du en af dem, så fortvivl ikke. Her får du de bedste genveje til drømmeland.

Af Anna Steen Hansen, 01/04/16 02:48

       

Du har efterhånden ligget vågen et par timer, kigget op i loftet og skævet irritabelt til uret. Tiden snegler sig afsted, samtidig med at næste dag sniger sig ind på dig. Du er skide træt, men kan ikke sove. Lyder det bekendt?

En undersøgelse fra 2014, som YouGov har lavet for Metroexpress viser, at 19 procent af danske unge mellem 18 og 29 år i gennemsnit sover seks timer om natten. Det er alt for lidt, udtaler søvnekspert Mikael Rasmussen fra Center for Stress og trivsel til Metroexpress:

”Unge får generelt alt for lidt søvn. Seks timer eller derunder vil stort set være for lidt for alle, og for nogle kan syv timer også være i underkanten. Mange føler, at de skal være på hele tiden, og deres smartphones eller iPads ligger ved sengen.”

Flere forskere peger på, at ny teknologi kan være årsagen til søvnbesvær hos unge.

”Vi vil undersøge nærmere, hvilken rolle teknologibrug spiller, men vi er temmelig sikre på, at den påvirker de unges søvn negativt”, udtaler Mari Hysing til Videnskab.dk.

Søvnvanskeligheder er et stort problem, fortæller Mari Hysing, fordi det kan føre til både fysiske og psykiske lidelser og til øget risiko for frafald i arbejdslivet senere hen.

Men giv ikke op!

Fem sovetips vil med al sandsynlighed sende dig direkte til drømmeland:

1. Tag et bad
Et varmt bad inden sengetid hjælper dig til at falde i søvn. Din krop slapper af i varmen, og når du kommer ud af badet, vil din kropstemperatur falde. Temperaturfaldet er et signal til din krop om, at det er sovetid.

2. Tænk på noget dejligt
Negative tanker gør dig stresset og forhindrer dig i at sove. Prøv derfor at fokusere på hvor søde aber er, hvor godt islagkage smager eller hvor sjov Martin Henriksen ser ud. 

3. Træk vejret dybt
Når du trækker vejret dybt, fyldes dine lunger med ilt, hvilket får kroppen til at slappe af. Fokus på vejtrækningen holder desuden stressede tanker fra døren. Prøv denne øvelse: Træk vejret ind på fire sekunder, hold vejret i fire sekunder, pust luften ud i fire sekunder, hold vejret i fire sekunder. Gentag minimum ti gange.

4. Læg computer og mobil laaangt væk
Ny forskning viser, at du får et lille angstanfald hver gang en notifikation tikker ind på din mobil eller computer. Din hjerne er konstant stresset, fordi den skal forholde sig til resten af verden hele tiden. Pak dem væk. Du har fået rigeligt med verden for i dag, og nu er det bare dig og dynen.

5. Lyt til radio
Døjer du med tankemylder, så kan du bruge radioen til at fokusere dine tanker. Det geniale ved radioen er, at du kan lytte til den med lukkede øjne. Før eller senere vil din hjerne bukke under.

 

God nat og sov godt!

 

Foto: Tomasz Pietek

Ny kampagne kæmper for unisex-toiletter

HØR: 2fem-overblikket: Politimangel, Peter Pedal og fejlmedicinring

Ildfuglen danser virkeligheden sort og hvid

”Det er top fedt at være vinterbader”

Røverhistorier fra natten

5 ting du kan lave i weekenden


Assens   //  Faaborg - Midtfyn   //  Langeland   //  Middelfart   //  Nyborg   //  Odense   //  Overblikket   //  Svendborg   //  Søgning  //  Administration

Alle rettigheder til indholdet tilhører den eller de studerende, der har produceret indholdet. Ved citat skal den eller de studerende, og ikke medietorvet.dk, krediteres.

Ved fejl eller mangler i indhold, skal du rette henvendelse til den eller de studerende, der har produceret indholdet. Alternativt kan du kontakte journalistisk lektor Filip Wallberg.

medietorvet.dk er indhold produceret af de journaliststuderende ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet. Du kan læse mere om uddannelserne på www.sdu.dk/journalistik.

Indhold slettes automatisk to år efter oprindelig udgivelse. Kategorier slettes et år efter oprindelig udgivelse.

medietorvet.dk anvender Google Analytics til statistik. Hvis du installerer et plugin i din browser, bliver du undtaget fra dataindsamling.